התרגיל החודשי שבט

התרגיל  החודשי שבט

שלום חברים

החודש נדבר על מיומנות מורכבת ביותר שאין ספור שיעורים נלמדים ממנה  בהכרת הטבע לפרטיו מודעות עצמית ואפילו בלהיות אנשים יותר טובים.

אומרים עליה שהיא השער להכרת הטבע והשער למודעות גבוהה ויש המספרים אפילו השער לעולמות הרוח –מלכת המיומנויות-הגששות.

צוצלת

יש כל  כך הרבה מה לכתוב על גששות וכל כך הרבה תחומים,ותמיד תמיד מה ללמוד…

הגששות היא כמו מפתחות ככל שאתה רוכש יותר כלים ויותר מתרגל  נפתחים בפניך מסתרי הטבע  והזמן

הגשש  יכול לראות מה קרה בשטח בזמן שהוא לא היה,איך מתנהגות החיות ומה עושות,  מהיכן באו ולאן,ועוד המון שאלות.

למעשה אחד הכלים החשובים ביותר שקונה הגשש הוא ההרגל להתבונן פנימה ולשאול שאלות מעמיקות על כל דבר. וכל שאלה ביחד עם התשובה  פותחת פתח לשאלות נוספות ומפנה את המודעות לקלוט בהמשך תשובות לכל השאלות. עם הרבה סקרנות והרבה  סבלנות אט אט נחשפים בפני הגשש נבכי הבריאה, הרגלי בע"ח,הסיבה לדברים שקורים והקשר שבין כל היצורים הצמחים והאדמה…האחדות שבבריאה.

ישנם תחומים רבים בהם עוסק הגשש: היכולות לראות עקבות,לזהות את יוצרם,להבין את מעשיו,צלילה אל מחשבתו של יוצר העקבות,תיארוך העקבה/המקרה.

הגשש  משתמש ביכולותיו להציל אנשים אובדים,להשיב אבידות צאן ולקרוא את החיים מסביבו, לצוד, לעקוב אחרי חיות שברצונו ללמוד וכדי להבין את מרקם החיים שבבריאה וכך להכיר את הבורא. אומרים שהעולם נקרא עולם בגלל ההעלם השורר  בו. הטבע הוא  טביעתו של הבורא והעוקב אחריו מגלה את הטבוע בהעלם, אולי מתפקידינו כאנשים חושבים להיות הגששים של הבריאה,  עם סקרנות ואהבה  לטבע שאלות הופכות לתגליות וסימנים הופכים לסיפורים…

אפשר  עוד לכתוב הרבה אבל צריך תרגיל חודשי. אז הנה:

זיהוי עקבות בחצר(ובטבע). תרגיל למבוגרים שכיף גם עם ילדים…

לא בכל שטח קל לראות עקבות ולזהות של מי הם. בעיקר לגשש מתחיל.

אחת האדמות שקל לראות עליהם עקבות בקיץ ובחורף היא חול ים. נפזר חול בשטח של כ2 מטר על 2 מטר באזור טבעי  ליד הבית (אפשר גם  בטבע)  שיש בו פעילות של בע"ח (כל אחד ומה שיש  לו) נשטח את החול כך שכשיהיו  עקבות יהיה קל לראות אותם.

צוצלת                    קיפוד בארגז החול

מכאן אפשר לקחת את התרגיל להרבה כיוונים וללמוד שיעורים רבים ושונים.

בתור התחלה מומלץ לבקר בשטח בוקר וערב ולהתחיל להכיר מי מסתובב בשטח

כדי לזהות את העקבות אפשר להשתמש במגדיר עקבות או אצלינו באתר- עקבות בע"ח אך תצפיות מידי פעם זה אחלה.

שלב ב'-  להבין מי מסתובב בלילה ומי ביום?

אפשר לסמן בשטח או לצייר על דף בבוקר,ולבדוק מי הצטרף עד הערב,( בהמשך אפשר לבדוק באיזה שעות כל חיה מגיעה)

שלב ג' – תיארוך.

לאט לאט העקבות הראשונות יתיישנו ונראה את ההבדל בינם לבין העקבות החדשות. אפשר לצייר בדף את מיקום העקבה ולציין את היום בו נוצרה ולהשוות בין העקבות החדשות לישנות. אפשר גם ליצור עקבות לצורך לימוד התיארוך.

שלב ד'-לנסות להבין מה  קורה.

לשאול שאלות-מי החיה? מתי עברה? לאן הלכה? למה באה דווקא מהכיוון שהיא באה ממנו? למה דווקא אל השטח הזה? באיזה קצב היא הלכה? האם עצרה? וכן  הלאה…

שלב ה'-אט אט החול יתפזר ויעוף ברוח ויסחף בגשמים זה הזמן להתחיל בהדרגה להסתכל יותר מקרוב ולהתכונן למעבר לשטחים יותר קשים ויותר קשים

ניתן להוסיף פתיון למשוך בע"ח לשטח.אפשרלבדוק איזה בע"ח אוהב איזה פיתיון וכו' . אפשר לעשות זאת בארגז החול של  הילדים בגן-כל בוקר לפני שנכנסים או אחרי ששמים את הילדים. וגם כשבאים לקחת אותם.

זהו,זה רק ההתחלה,אפשר עוד אין סוף רעיונות.

נ.ב מוזמנים לשלוח לנו תמונות שנגדיל את המגדיר שלנו. ובכלל מי שרוצה לשלוח מדידות מדוייקות של אורך ורוחב העקבה ליצירת מאגר מידע שיתופי ,מוזמן.

אני מאחל לכולם בהצלחה, ותהנו 🙂

מיכה חנונה ו'בני אדמה'favicon

 

לתרגילים החודשיים הקודמים:

התרגיל החודשי -טבת